Európa
szövete

Koncepció 1
Koncepció 2
Mercurius...
Térkép
Parafrázisok
"Kiállítások"
Videospot
Támogatók
Linkek

Kezdőlap
Kapcsolat
Copyright
Renata Rozsivalová
 
Kérjük várja meg, míg a kép betöltődik! Renata Rozsivalová munkája
26. Renata Rozsivalová Csehország

Majdnem 40 éve, hogy művészi alkotómunkám középpontjába került a szövött kárpit, mely először egyetemi éveimben, a 70-es évek elején bűvölt el. A művészi kifejezés e formája, különleges nyelve nagyon vonzott, és rövid időn belül azzá a médiummá vált, amely személyes és művészi alkatomnak a legjobban megfelelt, és művészi tevékenységem középpontjában maradt mind a mai napig.

      A 60-as és 70-es évek az új utak és újítások keresésének időszaka volt, melynek egyik izgalmas fejleményeként a az alkotómunka korábbi gyakorlata is megváltozott: régebben a művész megtervezett egy kárpitot, majd a tervet a végleges mű elkészítése céljából átadta egy kivitelezőnek. Ezzel szemben a művész saját koncentrált munkája a szövőszéken lényegi, egyéni folyamatot indított el és a kifejezés személyes formáját teremtette meg. Ez az időszak a rangos lausanne-i biennálék, az újjászületés korszaka volt, és ez nagy hatással volt rám. Amint akadémiai mentorom hitvallása is, aki a kárpitot már nemcsak tervnek, hanem szövésnek is tekintette. A kárpit ugyanakkor festmény reprodukció sem lehet, mivel a szövés folyamata több, mint egy festmény puszta reprodukálása: lényeges lépés a kárpit létrehozásában. Ezért nem használok hagyományos szövőszéket, helyette viszont egyfajta alapeszköztárral dolgozom. A felvetés teljes szélességében a fal elé van kifeszítve, a kárpit nem csavarodik hengerre, hanem látható marad a szövés teljes folyamata során. A magasabban elhelyezkedő részeket állványzat segítségével érem el.

      Az a részlet, amelyet az Európa szövete projektben a Mercurius átadja a gyermek Bacchust a nimfáknak című brüsszeli kárpitból választottam, klasszikus csendéletet ábrázol gyümölcsökkel és virágokkal. A látványt saját szövés-nyelvemen értelmeztem újra mint egyfajta „szövött kézírást“, mely - különösen a technikám és az eredetinél ritkább felvetés révén - stílusomat tükrözi.